....ta a'limul a'nil islam....

....ta a'limul a'nil islam....
usroti jannati...

Tuesday, March 16, 2010

LUASNYA SOLAT ISTIKHOROH




Bila di sebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh. Ia begitu sinonim sekali dalam membuat keputusan untuk memilih bakal teman hidup tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Perkara ini mungkin berlaku kerana penekanan di kalangan sesetengah Ustaz dalam soal istikharah ini dikaitkan dengan memilih jodoh sahaja.


Tetapi dalam islam telah membuktikan solat istikhoroh merupakan solat yang amat penting sekali dalam kehidupan harian kita.


Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikhoroh ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari....
Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran.
hadis ini menerangkan kepada kita kepentingan solat istikhoroh adalah sama pentingnya dengan mempelajari al-quran.



Tunaikanlah solat istikhoroh jika kamu menghendaki sesuatu kerana allah mengetahui perkara yang baik bagimu dalam urusan agamamu juga dalam urusan penghidupanmu serta natijah pada urusanmu, kini dan akan datang,insyaallah,allah akan permudahkan ia untukmu, serta memberikan keberkatan kepada urusanmu.
Allah juga mengetahui perkara yang membawa kejahatan kepadamu dalam urusan agamamu, juga dalam urusan penghidupanmu dan natijah urusanmu, kini dan akan datang.Dengan solat ini allah mampu menjagamu daripada perkara yang tidak baik supaya kamu sentiasa mendapat keredhaan daripadanya.



Solat ini amat penting untukku kerana sebagai pelajar lepasan spm,saya memerlukan petunjuk dari allah untuk memilih kos yang terbaik untukku kerana dialah yang mengetahui segalanya.
Alhamdulillah daripada natijahku,aku yakin allah akan berikan yang terbaik untukku.


manfaatkanlah solat istikhoroh kerana ia memililki manfaat buatmu....


WALLAH HU'ALAM....

No comments:

Post a Comment