....ta a'limul a'nil islam....

....ta a'limul a'nil islam....
usroti jannati...

Monday, April 12, 2010

taklimat MEDICMESIR...



Pada 11/4/2010,aku dijemput ke taklimat medicmesir di Fakulti Perubatan,UPM.Dengan mengharapkan sesuatu yang boleh ku miliki di sana,aku hadir untuk mengambil sedikit sebanyak tentang kehidupan pelajar-pelajar malaysia belajar di mesir.



Bermulanya taklimat pada pukul 10 pagi yang disampaikan oleh Puan Norhanim,iaitu pensyarah kuat di malaysia yang menguruskan segala pembelajaran pelajar-pelajar malaysia di sana.Beliau menggelarkan dirinya sebagai 'ummi' di kalangan pelajar.



Aku mendengar taklimat dari ummi dengan penuh perhatian selama 2 jam di sana.Dalam taklimat ummi,dia mengatakan Malaysia masih memiliki krisis doktor sehingga tahun 2o15.Di situ juga ummi menunjukkan kedudukan dan kawasan Universiti di mesir(Tanta,Mansoura,Alexandria,Ainsham,Al-Azhar,Zagazig dan Cairo) melalui slide.Ku amat tertarik dengan Universiti di Alexandria yang memiliki banyak tempat-tempat menarik berbanding Universiti lain.



Ibuku yang beriya-iya ingin hantarku ke mesir keranaku tahu doktor-doktor di sana adalah tahfiz.Pembelajaran doktor di sana amat mementingkan al-quran sebagai panduan kehidupan.Dari situlah ibuku memberikan harapan yang menggunung kepadaku untuk ke sana.
Tetapiku rasa rezekiku bukan di sana,keranaku merasakan kelayakkanku untuk ke sana amat tipis untuk bersaing mendapatkan 250 tempat untuk ke sana.


Selepas tamat taklimat pada pukul 12,aku dijemput makan(bagus betul UPM ni...).Walaupunku pulang ibarat seperti tangan kosong,ku harus terima bahawa perjalananku masih jauh dan mungkin rezekiku nanti lebih baik daripada sana.Pengalaman ke taklimat itu sudah cukup bagiku untuk meneruskan perjuanganku ke alam pelajaran tinggi nanti.


ALHAMDULILLAH,SYUKRAN YA RABBI...

5 comments:

  1. huhu,,hope ko dpt ap yg ko ignkn sna'y..aminn~

    ReplyDelete
  2. salam adik,
    InsyaALLAH DIA akan memberi adik jalan yang lebih baik jika niat dan hasrat utk mengabdikanNYA berada d track yg betul.

    ReplyDelete
  3. salam akhy..mabrul alaika..

    alhamdulillah ana pun berpeluang mendengar taklimat medicmesir..

    so berkobar2 jihad ilmu yg wujud dlm diri ini..

    semestinya begitu coz nk belajar di tanah barakah..bumi anbia ..insyaALLAH..

    ReplyDelete
  4. tahniah la kpd anti...
    ana harap anti dpt mencapai matlamat anti kat sne...

    ReplyDelete