....ta a'limul a'nil islam....

....ta a'limul a'nil islam....
usroti jannati...

Sunday, February 7, 2010

kenali nafsu...

Setiap manusia dianugerahkan kepada mereka nafsu sebagai jalan untuk mengetahui tahap mereka melatih dan mendidik nafsu mereka ke arah positif ataupun negatif.Seperti yang kita ketahui nafsu merupakan satu ujian allah yang menguji tahap keimanan kita di dunia dan digandingkan dengan syaitan untuk menentang iman....2 LAWAN 1!!!






Kita,manusia yang digelar sebagai pendidik kepada diri sendiri perlulah bijak mendidik diri ke arah positif dan dipenuhi dengan nur-nur islam supaya iman kita bertambah mantap dan mampu mendidik nafsu yang membawa kepada kebaikan.






Dalam ALQURAN telah menjelaskan tiga jenis nafsu yang terdapat di dalam diri manusia.Mari kita kenali nafsu....





1.NAFSU AMMARAH BISSU'....nafsu ini sangat berbahaya apabila melekat pada diri seseorang kerana nafsu ini terlalu mengarah manusia untuk melakukan maksiat,perilaku yang tidak baik dan kejahatan.Dalam alquran allah telah berfirman, 'Dan aku tidak membebaskan diriku (dan kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan'. (QS 12: 53).





Orang yang dikuasai nafsu ammarah bissu' akan diperbudak nafsunya. Bahkan, ia menjadikannya sebagai ˜tuhannya" yang dipatuhi dan dituruti. Orang seperti ini lebih sesat daripada binatang yang hanya mempunyai nafsu, seperti firman Allah,Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Maka, apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya.(QS 25: 43).





2.NAFSU LAWWAMAH....nafsu ini ialah nafsu yang seimbang kerana ia sudah mengenali yang buruk dan baik.Seseorang yang memiliki nafsu ini belum sempurna berada dalam kebaikan.Nafsu ini selalu mengarah pemiliknya menentang kejahatan dan perbuatan dosa,tetapi suatu ketika kerana lalai,nafsu ini akan membawa pemiliknya kepada kejahatan dan kemaksiatan jua.Selalunya pemilik nafsu ini akan menyesal dan bertaubat setelah terjerumus dan terlanjur melakukan dosa kepada allah.







3.NAFSU MUTHMAINNAH....ini merupakan nafsu yang baik dan membuat pemiliknya tenang berada dalam ketaatan dan kebaikan. Nafsu ini telah mendapat rahmat dari Allah sehingga pemiliknya berpendirian teguh untuk menjadikan Allah sebagai Tuhan yang disembah. Allah SWT menjelaskan, Sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(QS 12: 53).







Dalam kehidupan sehari-hari, seorang Muslim perlu menjauhi nafsu ˜ammarah bissu' dan nafsu lawwamah. Sebaliknya, ia perlu memiliki nafsu muthmainnah. Melaluinya, ia akan memperoleh ketenangan hidup, selalu menampilkan perbuatan baik yang membawa kemaslahatan bagi dirinya, bangsa, dan negara.





JADI!!!



DI MANAKAH TAHAP DIDIKAN KITA TERHADAP NAFSU....



RENUNG-RENUNGKANLAH DAN BERUSALAH UNTUK MENCAPAI KEREDHAAN ALLAH......


ASSALAMUALAIKUM!!!!...



1 comment: